Alla inlägg den 6 maj 2009

Av Lena - 6 maj 2009 08:15

Igår kväll var i i Karlskoga på deras träningskväll och som vanligt var det väldigt trevligt. Fick hjälp av Lena B med Dinos framåtsändande, så i kväll blir det Mariebergs äppellund för träning. Eftersom vi står stilla i momentet så var det bra att få lite nya infallsvinklar.

     Dino har också varit billig ett tag för i fredags var vi och spårade med Annelie G i Sättra och Dino fick typ två st appellspår med upptag. Det första fixade han, men uppförde sig underligt och ett bakspår först. Det andra tog han åt rätt håll, men tveksamt och på slutet gick han av spåret!! Första gången det händer förutom en gång då det var synliga svampplockare i området. Jag blev helt knäckt och för att förstärka det hela ytterligare så gjorde han ett värdelöst uppletande. Han som brukar springa runt som en galning. Han gick som fjärde hund och satt i bilen och såg allt!! (Daffy, Jack, Micka o Dino) Det enda jag kom på efteråt var att en annan hanhund varit i rutan (Jack). Dino som bara får gå efter tikar. Dino får ju ofta göra ett uppletande efter söket vid apporteringen och jag tränar ju bara med tikägare. Så nu efterlyser jag en eller flera villiga hanhundar som är med och vallar av och/eller kör före Dino.

     Hur gick det med spåret då? Jo, jag var ute i måndags och då gick det precis som vanligt med konstant drag i linan. I fredags hade jag kopplat om linan så den låg under honom för att han ska gå saktare så klumpiga jag kan hänga med. Förmodligen (Förhoppningsvis) var detta mycket irriterande för honom. Nu inser jag att det är bättre att han får gå som vanligt, d.v.s med konstant drag i linan.

     Har Daffy fått göra något då? Jo då det har han. Igår apporterade vi som vanligt med Jessica och hennes hundar, men Daffy fick inte göra något. Han fick bara vara passiv. Det är ju det han behöver. Så länge han är i koppel är det inga problem, men vid flattjejernas sök var han ju lös och då börjar han direkt att bli lite orolig. Det är väl så här vi får fortsätta nu och apportera får han göra när vi är ensamma. Tilläggas bör att Daffy är helt tyst under passiviteten, men som sagt var orolig. Detta har inte jag kunnat läsa riktigt tidigare. Men, som Ulla skrev i kommentarerna till förra inlägget så blir förväntningarna så stora när det är fler hundar. Om vi till det lägger skott och hela provsituationen så är kaosen total.

     Jag återgår till lydnaden med Daffy nu. Har förresten redan börjat. Ikväll kör vi rutan och apportdirigering!!! (lite lättare på 10 meters avstånd). / See you!

Ovido - Quiz & Flashcards